آهن‏ربا هزاران سال برای درمان ، مورد استفاده قرار گرفته است. چنین روایت شده است که نجبای مصری برای حفظ زیبایی و جوانی خود جواهرات مغناطیسی به خود آویزان می‌کردند. قبایل آفریقایی برای آماده کردن غذا از سنگ‏های معدنی مغناطیسی استفاده می‏کردند. طبق اظهارات «میندا هسو» و «چیکوو فونگ» دو محقق مغناطیس شناس زیست‏شناس، مغناطیس‏درمانی بیش از 2000 سال در چین به کار می‌رفته است. قدیمی‏ترین کتاب پزشکی چین به نام کتاب « پزشکی داخلی » مربوط به دوره امپراطور زرد پوست چین حدود 2000 سال قبل از میلاد نوشته شده که به کاربرد مغناطیس در طب سوزنی اشاره می‌کند.
البته اگر از زمان حال دور شویم، باید بگوییم که ارسطو 300 سال قبل از میلاد، از کاربرد مغناطیس برای درمان صحبت کرد. «پلاینی» جوان پزشک یونانی نکاتی درباره نحوه درمان بیماری‏ها در یونان 100 سال پس از میلاد مسیح نوشت. «گلن» پزشک رومی قرن سوم متوجه شد که مردم برای رها شدن از بیماری یبوست از آهن‏ربا استفاده می‌کردند.
پزشکان فرانسوی 400 سال پس از میلاد درباره کاربرد گلوبندهای مغناطیسی مطالبی نوشتند. سالیان سال پس از آن آهن‏ربا همچنان جنبه درمانی خود را حفظ کرده بود. در سال 1530 پزشکی به نام پاراسلسوس از قطب‏های مختلف آهن‏ربا برای درمان استفاده کرد.
اخیراً در سال 1977 انجمن سلطنتی پزشکان فرانسه دو متخصص را مأمور تأیید ارزش شفابخش آهن‌ربا برای درمان بیماری‏ها کرده است. این دو متخصص پس از دقت و بررسی زیاد متقاعد شدند که آهن‌ربا خواص شفا دهنده دارد.
به تدریج شیوه‌های علمی و افکار منطقی شکل گرفت. حتی افراد بدبین متوجه شدند که وقتی آهن‌ربا به شکل درستی به کار رود، خواص شفا دهنده دارد.
در سال 1936، آلبرت دیویس متوجه شد که دو قطب آهن‌ربا خواص زیستی مختلفی دارند. او آزمایش‏های متعددی را روی حیوانات، بذرها و گیاهان انجام داد. اساس یافته‌های دیویس بر آن بود که یک قطب آهن‌ربا اندام‏های جانداران را تحریک و قطب دیگر آنها را آرام می‌کند. در سال 1948 طبق اظهارات پزشکان شوروی سابق، مغناطیس‌درمانی می‌توانست درد ناشی از قطع شدن اعضای بدن را کاهش دهد. در دهه 1960 طبق گزارشهای وزارت کشاورزی کانادا رویش بذرها و دانه‏ها پس از قرار گرفتن آنها در معرض نیروی آهن‌ربا بهبود می یافت.
ژاپنی‏ها نیز در این زمینه عقب نماندند. آنها پژوهش‏های پزشکی جدیدی آغاز کردند و به تولید انبوه وسایل آهن‏ربایی همچون گردن‌بند، النگو و دانه تسبیح اقدام کردند. تقریباًٍٍ 10% از مردم ژاپن برای سالم ماندن از وسایل مغناطیسی استفاده می‌کنند. وزارت بهداشت ژاپن کاربرد مغناطیس‏درمانی را کاملاً تأیید کرده است و این صنعتی بزرگ در ژاپن است.


پدیده‌های مغناطیسی درمانی

پدیده‌های مغناطیسی در تمام اعصار، تأثیر مسحور کننده‌ای بر ذهن انسان داشته است. سنگ ماگنتیتی (که نوعی سنگ آهن‏ربا است) به صورت رسوب در رگه‌های آهنی مغناطیس‌دار جمع شده و اولین ماده مغناطیسی بوده که بشر از آن آگاهی یافته است.
کلمه انگلیسی لودستون از کلمه قدیمی انگلیسی لود به معنی «راه» مشتق شده است؛ چون که در طی قرون وسطی متوجه شده بودند که وقتی یک تکه از این سنگ را با نخ آویزان می‌کردند یک طرف آن همیشه به سمت شمال و طرف دیگر آن همیشه به سمت جنوب بود. چینی‌ها آن را 4000 سال پیش ارابه جنوب نما می‌نامیدند و از آن برای جهت یابی استفاده می‌کردند.
این کشف - که سنگ ماگنتیت تکه‌های آهن را جذب می‌کند- در روم و یونان باستان صورت گرفت. مردم معتقد بودند طلسم‏هایی که از این سنگ ساخته شوند ، می‌توانند هر شخصی را به محبوبش برسانند. آنها می گفتند اگر زن یک مرد بی‌وفا، یک تکه از این آهن‏ربا را زیر بالش شوهرش قرار دهد، شوهر در خواب کابوس‏های وحشتناکی خواهد دید. و اگر تکه آهن‏ربا روی سر گذاشته شود می‌توان به صدای خدایان گوش داد! این سنگ به عنوان طلسمی برای شفای سردرد، گرفتگی عضلات، نقرس، و انواع ناخوشی‏های دیگر نیز به کار می رفت.
طبق اسطوره‏های باستانی یونان، یک پسرک چوپان به نام مگنس وقتی عصای فلزی‌اش را روی یک تکه از این سنگها گذاشت متوجه شد که دیگر نمی‌تواند آن را از سنگ جدا کند. واژه مغناطیس نیز ممکن است از نام همین پسرک چوپان گرفته شده باشد. ولی طبق روایتی دیگر که به حقیقت نزدیکتر است واژه مغناطیس از کلمه مگنزیا که نام شهری در آسیای صغیر (یعنی ترکیه) است گرفته شده است. در این محل رگه‌های آهن مغناطیسی به وفور یافت می شود.
مشکل است که دریابیم مردم باستان چگونه به خاصیت مغناطیسی زمین و اجرام سماوی دیگر در جهان هستی و تأثیر آن بر زندگی و بیماری‏ها پی ‏بردند. حالا فلسفه روزه گرفتن در زمانی که ماه تازه است و یا هلال ماه نو است از لحاظ علمی معلوم شده است. در چنین مواقعی تأثیر کره ماه بر کلیه مایعات به بیشترین مقدار می‌رسد. در چنین روزهایی کلیه مواد (مواد مایع و نیمه مایع آهن‌دار بدن) تحت تأثیر ماه جذب می‌شوند و می‌توانند منجر به مسائل احساسی و ذهنی حاد شوند. این نوع روزه گرفتن باعث می‌شود مایعات بدن طی اقدامی احتیاطی علیه چنین آثار ناهنجاری کاهش یابند.
به همین ترتیب اجداد ما چنین تصور می‌کردند که شخصی که در آخرین دقایق حیاتش است باید طوری بخوابد که سرش رو به شمال و پاهایش رو به جنوب باشد تا هم راستایی مغناطیسی بین زمین و بدن او ایجاد شود. این امر باعث می‌شد خروج روح از بدن با آرامش، کاهش درد و رنج کمتر انجام شود.
برخی دانشمندان که روی آثار خواص مغناطیسی زمین و تأثیرات آتش پاره‌ها و لکه‌های خورشید تحقیق می‌کنند، متوجه شده‌اند که عوامل فوق باعث برهم خوردن آرامش مغناطیسی زمین و منجر به تغییرات زیستی حاد در موجودات زمین می‌شود.
همچنین به این نکته پی برده‌اند که اندام‏های متفاوت بدن انسان به دلیل فعالیت‏های شیمیایی متفاوتی که در بدن انجام می‌شود، میدان‏های مغناطیسی متناوبی ایجاد می‌کند. این امر ثابت می‌کند که هر سلولی در بدن انسان یک ارزش مغناطیسی خاصی دارد. بیشترین میدان مغناطیسی را مغز در حین خواب ایجاد می‌کند. پس از آن قلب در مقام دوم قرار دارد که می‌توان میدان مغناطیسی آن را از لحاظ علمی اندازه گرفت.
همچنین متوجه شده‌اند که قطب شمال خواص آنتی‏بیوتیک دارد. (یعنی می‏تواند عفونت را مهار یا روند آن را کُند نماید) و قطب جنوب خواص انرژی‌زا دارد (یعنی می‌تواند حرارت و انرژی در اختیار اندام‏های مختلف بدن قرار دهد). لذا قطب شمال برای درمان بیماری‏هایی مفید است که عفونت ریشه اصلی آنها است. در حالی که قطب جنوب برای درمان دردها، ورمها، سفتی اندامها، و مسائل مربوط به عملکرد کُند آنها مفید است.
سال‏ها است که آهن‏رباهای دست ساز بشر جای سنگ‏های مگنتیت را گرفته‌اند. آهن‏رباهای امروزی شکلها و قدرتهای مختلفی دارند. برخی به شکل میله، نعل اسب، سوزن و دیسک هستند.

از دیدگاه طنز، مغناطیس‏درمانی هم یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های درمان و هم یکی از جدیدترین آنها است! اکنون زمانی است که این شیوه بزرگ درمان مورد بهره‌برداری قرار ‌گیرد که نتایج درخشانی هم در پی دارد.

نیروی مغناطیس درمانی
مغناطیس نیرویی جهانی است که همه جا وجود دارد. ما با آن زندگی و آن را تنفس می‌کنیم. مغناطیس یکی از اصول حیات است. کره زمین یک آهن‏ربای بزرگ است که میدان مغناطیسی آن تا 100 هزار کیلومتر قابل ردیابی است. نه فقط زمین بلکه بدن انسان و ریزترین اتم‏ها در طبیعت آهن‏ربایی هستند. خورشید، ماه و سایر اجرام آسمانی نیز آهن‏رباهای غول پیکری هستند. لذا نیروی مغناطیس نیرویی است که همه جا در اطراف ما وجود دارد.
میدان مغناطیسی خورشید 100 بار قوی‌تر از میدان مغناطیسی زمین است. نفوذ و تأثیر خورشید بر زندگی ما قابل سنجش نیست در عین حال آن را زیاد مورد تأکید قرار نمی‌دهیم. کره ماه نیز همانند خورشید رابطه نزدیکی با زندگی ما دارد. تقویم‏های ما پر از مطالبی است که اشاره به خورشید و ماه دارند و دروس علمی و تاریخی پر از مثال‏هایی هستند که نشان می‌دهند چگونه این اجرام آسمانی همواره بر زندگی ما اثر می‌گذارند. حتی ستارگان نیز آهن‌رباهای غول آسایی هستند که بر زندگی و سرنوشت ما به نحو عجیبی تأثیر می‌گذارند. به همین دلیل است که ستاره‌شناسی یعنی مطالعه تأثیر ستارگان و سیارات بر زندگی و جامعه ما جایگاه ویژه‌ای دارد بشر نمونه تکثیر یافته ریزی از جهان هستی است. ساختمان بدن انسان و هر موجود کوچک و ریزی هر چقدر هم کوچک و بی‌اهمیت باشد، به وسیله همان نیروی مغناطیسی که جهان هستی را نگه می‌دارد ، حفظ می‌شود. مردم نیروی آهن‏ربایی در وجود خود دارند و می‌توانند عده‌ای را جذب و عده‌ای را دفع کنند. خودشان هم نمی‌دانند دلیل آن چیست. معمولاً شنیده‌ایم که می‌گویند بعضی‏ها شخصیت جذابی دارند و عده‌ای نیز در نگاه اول یکدیگر را جذب یا دفع می‌کنند.
این امر ارتباط با نیروی آهن‏ربایی نامرئی دارد که در وجود ما یا اطراف ما فعال است. ماهیت درونی انسان یعنی حالات روحی، ذهنی و عاطفی او در میدان مغناطیسی بدنش نمایان می‌شود. حتی رایحه‌ها و هاله‌های نورانی که در افراد دیده می‌شود بستگی به میدان مغناطیسی وجود آنها دارد.
جریان‏های الکتریکی که در بدن انسان تولید می‌شوند بدن را کنترل می‌کنند. نیروی مغناطیسی هم زمانی در طی این فرآیند تولید می‌شود. هر موجود زنده‌ای دارای عناصری الکتریکی و خصوصیات آهن‏ربایی دیگری است که با آن عناصر تداعی می‌شوند. ساده‌تر بگوییم برق و نیروی آهن‏ربایی دو جلوه از یک نوع انرژی هستند.
کلیه اندام‌های بدن برای انجام کارشان برق تولید می‌کنند. بدن انسان را می‌توان با یک باتری مقایسه کرد که می‌تواند امواج الکترو مغناطیس با سرعت 80 میلیون چرخه در ثانیه تولید کند. کلیه اندام های بدن میدان‌های مغناطیسی با شدت مربوط به خود تولید کنند .

منبع تجسم خلاق استاد آرام

مشاور شما:دکتر زینلی

09190171379